Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
În ultimul timp, apar firme care se oferă să împrumute Dinamo și Rapid pentru a închiria Arena Națională la meciuri. Miza o reprezintă profitul din vânzarea biletelor. Afacerea poate fi reciproc avantajoasă, dar și riscantă pentru cluburi, dacă nu reușesc să atragă suporterii la stadion, și pentru companii, care pot să nu-și acopere cheltuielile
Foarte multe cluburi de fotbal din Liga 1 supraviețuiesc datorită banilor care le revin din drepturile TV, iar atunci când desfășoară meciuri importante care pot atrage lumea la stadion, e o ocazie bună de a obține un venit suplimentar din vânzările de bilete. Unele firme din România „au mirosit” profitul care se poate obține de pe urma unor asemenea evenimente și s-au gândit la o nouă afacere prin care pot specula criza echipelor bucureștene care trec printr-o situație financiară foarte proastă.
Între 5% și 15% e profitul pe care îl țintește sponsorul din vânzările de bilete, după ce își recuperează suma investită
Anumiți retaileri și producători se oferă să împrumute cluburile în perspectiva achitării taxei de 40.000 de euro, fără TVA, atât cât costă chiria per eveniment la Arena Națională, urmând ca banii să-i recupereze cu un profit substanțial după vânzarea biletelor. E un gen de înțelegere pe care Dinamo și Rapid, într-o permanentă și teribilă criză de lichidități, sunt tentate să-l accepte.
85.000 de euro costă un meci pe Arena Națională
Pentru desfășurarea unui meci de fotbal pe cea mai mare arenă a țării (55.634 de locuri), un club trebuie să plătească în jur de 85.000 de euro, o sumă consistentă, astfel că jumătate din cheltuieli pot fi suportate de un sponsor.
Consumul de bani pentru organizarea unui singur eveniment e următorul: pe lângă 40.000 de euro (fără TVA), sumă pe care o achită Primăriei Municipiului București, clubul trebuie să mai plătească firma de securitate, 20.000 de euro la partidele în care se folosesc minimum 1.200 de stewarzi, 10.000 de euro pentru salubritate, 15.000 de euro pentru sistemul de sonorizare și alte plăți mai mici pentru Salvare și Jandarmerie. Dintre echipele Capitalei, Steaua își poate asigura aceste cheltuieli din bugetul propriu, pentru că e singura echipă de fotbal din România care se autofinanțează, dar ceilalți doi „granzi”, Dinamo și Rapid, gâfâie în insolvență și se bucură chiar și la cele mai mici economii.
Rețeta unui derby cu arena plină: 500.000 de euro
Dinamo și Rapid sunt două echipe de tradiție din fotbalul românesc, dar care traversează de ceva ani o perioadă critică din punct de vedere financiar. În mod normal, ambele cluburi pot profita de statutul de gazdă și de numărul mare de suporteri pe care-l au pentru a organiza meciurile pe Arena Națională. La derby-uri, încasările din bilete depășesc 500.000 de euro când partidele se dispută cu casa închisă. Însă trebuie ales bine momentul. În orice caz, nu vara, când foarte mulți microbiști sunt plecați în vacanță.
Rapid ar fi putut muta meciurile de pe teren propriu cu Steaua pe Arena Națională în baza acestui tip de înțelegeri economice cu alte firme, pentru că în debutul acestui sezon a întâlnit de două ori campioana României. Giuleștenii au primit prima ofertă de la Adeplast, care a intenționat să plătească o parte din suma necesară organizării meciului cu Steaua din „optimile” Cupei Ligii, urmând ca sponsorul să recupereze banii și o marjă de profit din rețeta financiară. În cele din urmă, compania a renunțat în ultima clipă, după ce a făcut calcule și a sesizat că, fiind vacanță, sunt șanse mari ca stadionul să nu se umple. Giuleștenii, la rândul lor, s-au temut că nu pot umple măcar 40% din arenă, ceea ce i-ar fi adus în pagubă, deoarece, după ce ar fi achitat către sponsor toate datoriile, nu le-ar fi rămas suficienți bani pentru a plăti și propria lor parte din cheltuieli (diferența de la 40.000 la 85.000 de euro). Ca model de afacere, însă, rețeta este atractivă.
Arena Națională a fost inaugurată în septembrie 2011 cu amicalul dintre România și Franța, iar de atunci primul stadion de elită UEFA din țara noastră a mai găzduit încă 80 de partide de fotbal. În decurs de trei ani, proprietarul arenei a obținut peste 3,2 milioane de euro din chiriile plătite de echipele de fotbal din România, inclusiv naționala.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER